Arhivă : Știri din Brașov Înapoi
Fenomenul bullyingului adus în fața copilului prin joc, cu ajutorul roboților, la Brașov
![](https://static.srr.ro/images/articles/5781/art-img1-3603931-untitled.jpg)
![](https://static.srr.ro/images/articles/5781/art-img1-3603931-untitled.jpg)
21
de cazuri de bullying au fost raportate, în luna septembrie, în
școlile brașovene. Așa arată situația de la Inspectoratul Școlar
Județean (IȘJ) Brașov, care din acest an școlar a început să
înregistreze aceste situații.
“Începând din acest
an, noi colectăm lunar, din unitățile școlare, aceste situați.
Și partenerii noștri de la Siguranță
Școlară au primit aceste informații,
urmând intervenții punctuale în aceste unități școlare de peste
tot, și urban și rural, și școli gimnaziale și licee, deci
nu e o preponderență”, a precizat Silviana
Ciocianu, inspector pentru proiecte eduaționale în cadrul IȘJ
Brașov.
Brașovul a început deja un proiect pilot,
prin care fenomenul bullyingului să fie adus în fața copilului
prin joc educațional, cu ajutorul roboților RoBy, puși la
dispoziție de Asociația Sinaptica.
În iunie 2021, trei școli au primit roboții antibullying, iar în martie 2022, alte 15 școli au intrat în proiect, primind roboți și platformele educaționale.
Roboții pot fi folosiți începând de a clasa 0 până la a 7-a.
Reprezentanții școlilor în care s-a folosit această metodă, spun că rezultatele sunt vizibile, cu atât mai mult cu cât a implicat folosirea tehnologiei, cu care copiii de astăzi sunt familiarizați.
“I-am folosit, de exemplu, la nivelul clasei a III-a. Am avut anumite situații: copii marginalizați, copii care provin din medii defavorizate. Ei trebuiau să regleze roboțelul, să îl planifice, să meargă în stânga, în dreapta, să găsească situațiile respective și după aceea să ne spună cum procedează ei pentru ca acel copil să nu mai fie marginalizat. Și atunci roboțelul acesta a venit ca un impuls să-i ajute pe ceilalți colegi să înțeleagă acest lucru, că nu este corect să râdem de colegii noștri, de copii care nu se îmbracă potrivit, care nu au ce mânca și noi să găsim soluții să putem să-i ajutăm în aceste cazuri. Și în clasă am copii care provin din medii defavorizate și atunci copiii, după ce am folosit acești roboței, au înțeles că nu trebuie să-l marginalizeze, din contră, trebuie să-l implice, să-l bage în seamă, să se joace cu el și să îl ajute dacă are nevoie de ajutor", a precizat prof. Raluca Mihaela Roman, reprezentant al Școlii Gimnaziale nr. 3 „Pompiliu Dan” Zărnești.
Dascălii care au folosit roboțelul urmează și cursuri de formare în această metodă, astfel încât ei să devină, la rândul lor, formatori pentru colegi, în viitor, pentru că intenția inițiatorilor este ca acești roboți să fie transferați dintr-o unitate școlară în alta.
O
sesiune de informare a avut loc la Casa Corpului Didactic, din
Brașov, iar coordonator a fost reprezentantul Asociației Sinaptica,
Ionică Pârvu.
“Prin intermediul acestor joculețe cu
roboți, copiii învață să gândească înainte de a avea o
reacție. Cadrul didactic de fapt nu intervine în tot acest proces;
prezintă regulile, arată cum funcționează robotul și cadrul
didactic doar este observator, dar nu influențează procesul
decizional al copiilor, nu oferă sugestii despre care ar fi cea mai
bună mișcare a roboțelului și copiii, practic, se auto-reglează
în interiorul grupului. Eventual, cadrul didactic să urmărească
astfel încât posibilele grupuri de hărțuitori și susținători
din clasă să fie separate. Adică să nu-și păstreze
hărțuitorul-șef susținători aproape, să-i împrăștie și
atunci apar din clasă lideri care altfel erau tăcuți. Agresorii
își dau seama că nu sunt singurii șefi”, a explicat Ionică
Pârvu.
Până acum, peste 160 de dascăli, din 64 de
unități șolare au trecut prin aceste tipuri de sesiuni, de când a
început proiectul în Brașov, dar sesiunile vor continua.
Robotics Versus Bullying – RoBy este finanțat de programul Uniunii Europene Erasmus +, iar partenerii sunt din alte opt țări europene.